Bio

I began my activity as an art worker (a term coined by Cildo Meireles) in 2000, after sixteen years dedicated to architecture and to restoring items deemed to be of cultural heritage.

The turning point was instigated by my participation in an exchange program between the Escola de Artes Visuais do Parque Lage, in Rio de Janeiro, and the École Nationale Supérieure des Beaux Arts, in Paris. I decided that, as I had done in architecture, I would work on questions of memory and the tension between remembrance and forgetting.

In 2002, I took part in a Parisian group show in which I presented an installation that conjoined family and collective memory by rescuing old castoff photographs from closets and drawers as well as a small, colored popular plastic object that served for viewing those images, reproduced as black and white slides.

Beyond people’s memories, though, what interested me in that early work were the things around people falling ever more quickly into disuse.

As my artistic investigation continued, I made use of family letters and sheets of carbon paper upon which I wrote and drew tirelessly; I took up embroidery, using discontinued fabrics and threads; I destroyed silk threads, transforming them into near dust out of which I later made tiny colored balls; I broke a collection of crystal glasses and goblets collected over twenty years; I sanded down small cubes of chalk in order to recreate a collection of marbles lost during childhood; and I invented a diary of post cards that I mailed to myself over many years.

Recently, on the occasion of an exhibition in Rio de Janeiro, the city in which I currently live and work, I received the following message from a friend: you are an artist who paves a daily direction towards the idea of art as a process of knowing, along with its twisting path.

I’ve been thinking a lot about that, with a special esteem for the twisting path.

Curriculum

EXPOSIÇÕES INDIVIDUAIS:

2020-21 Que nosso nome não caia no esquecimento, Galeria Anita Schwartz, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Bianca Bernardo

2019 O que a gente não tem coragem de jogar fora, Galeria Inox, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Bianca Bernardo

2018 Visionários, Pop Center, Porto Alegre – Brasil / Curadoria: Franck-James Marlot

2016 Entre céu e água, Paço Imperial, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos.

2015 Inventário do esquecimento, Galeria Inox, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Fernanda Pequeno.

2014 De onde os rios se encontram para inventar o mar, XVIII Programa de Exposições do Carpe Diem Arte e Pesquisa, Lisboa – Portugal / Curadoria: Lourenço Egreja.

2012 Errático, errante, Galeria Inox, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos.

2011 Migalhas da infância, Marsden Woo Gallery Project Space, Londres – Inglaterra / Curadoria: Tessa Peters e Maria Donato; Casa Forte, Centro Cultural Banco do Nordeste, Juazeiro do Norte e Fortaleza – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos.

2010 Casa Forte, Centro Cultural Banco do Nordeste, Sousa – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos.

2006 Vuelvo al sur Déambulations, Centre de photographie de Lectoure – França / Curadoria: François Saint-Pierre.

2005 Déplacements, Le Showroom, Paris – França / Curadoria: Dorothée Tramoni, Gabriella Pessoa, Laure Phelip.

2004 Trajetórias 2004, Instituto de Cultura da Fundação Joaquim Nabuco, Recife – Brasil / Comissão de Seleção: Cristiana Tejo, Daniela Bousso e Moacir dos Anjos

 

 

EXPOSIÇÕES COLETIVAS:

2022 PARADA 7 – Arte em resistência, Centro Cultural Justiça Federal e Centro Municipal de Artes Hélio Oiticica, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Cesar Oiticica Filho, Evandro Salles e Luiza Interlenghi / Idealização: Evandro Salles

2021-22 Verão (participação coletiva com a ação DAS BANDEIRAS), Galeria Oásis, Rio de Janeiro – Brasil /  Curadoria: Alexandre Sá / Co-curadoria: Carmen Riquelme e Tania Queiroz

2020-21 Casa Carioca, Museu de Arte do Rio/MAR / Curadoria: Marcelo Campos e Joice Berth

2020 Crônicas Incidentais  exposicão virtual, Instituto dos Pretos Novos, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marco Antonio Teobaldo

2020 COVIDEO19.ART, https://www.covideo19.art / Curadoria: Amanda Abi Khalil, Bianca Bernardo e Cherine Karam  

2019 Chacona e fuga, Galeria Oriente, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Ursula Tautz

2019 Inundação, Museu do Pontal, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos e Grupo de pesquisa Arte e Itinerários Culturais / Idealização: Bete Esteves

2019 Rios do Rio, Museu Histórico Nacional, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Fernanda Pequeno

2018 Em cada linha um traço em cada fio uma trama, Martha Pagy Escritório de Arte, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Paula Terra-Neale

2018 De sangue e ossos, Galeria Matias Brotas, Vitória – Brasil / Curadoria: Isabel Portella

2018 Faça vc mesm_ (um guia de leitura 1/20), Mesa, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Alexandre Sá

2017 Limites, fronteiras, interseções entre a arte e o design, Caixa Cultural São Paulo – Brasil / Curadoria: Marcos Lontra

2017 Gabinete Contemporâneo de Curiosidades, CCBN, Sousa – Brasil / Curadoria: Marco Antônio Portela

2017 A matéria da cor, Galeria Raquel Arnaud, São Paulo – Brasil / Curadoria: Franck-James Marlot;

2017 Aquilo que nos une, Caixa Cultural São Paulo – Brasil / Curadoria Isabel Sanson Portella;

2017 Gabinete Contemporâneo de Curiosidades, Galeria Hiato, Juiz de Fora – Brasil / Curadoria: Marco Antônio Portela

2017 Espólios, Casa França-Brasil, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos, João Paulo Quintella, Laura Conserdey e Pollyana Quintella

2016 Gabinete de Contemporâneo de Curiosidades, Galeria Oriente, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marco Antônio Portela

2016 Distantes mundos / próximos lugares, Museu de Arte Contemporânea do Ceará, Fortaleza – Brasil / Curadoria: Jacqueline Medeiros e Bitu Cassundé

2016 Aquilo que nos une, Caixa Cultural Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria Isabel Sanson Portella;

2016 Nós, Caixa Cultural Rio de Janeiro e Brasília – Brasil / Curadoria: Fern anda Pequeno;

2016 Ao amor do Público I – Doações na ArtRio (2012-2015) e Minc/Funarte, Museu de Arte do Rio/MAR, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Paulo Herkenhoff.

2015 Carbono Galeria, São Paulo – Brasil

2015 Contextos contemporâneos, Museu Bispo do Rosário, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Ricardo Resende

2015 Obaoba, Galeria Bangbang, Lisboa – Portugal, Curadoria: Leo Ayres

2014 Carpe Diem Limited Editions International Tour, Nova Iorque e Washington; Berlim; Curitiba; Bruxelas e Porto

2014 Eu / outro / eu, Galeria de Arte da Uerj, Rio de Janeiro, Brasil- Brasil / Curadoria: Marcelo Campos e Roberto Conduru

2014 3×4/Efrain Almeida, Centro Cultural Banco do Nordeste, Fortaleza – Brasil / Curadoria: Efrain Almeida e Jaqueline Medeiros

2014 Obaoba, Sessão Corredor, Ateliê 397, São Paulo – Brasil / Curadoria: Léo Ayres

2014 Um chão para brincar, um céu para voar, Galeria Inox, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Isabel Portella

2014 Rio, Saltfineart Gallery, Califórnia – EUA / Curadoria: Maria Donato e Carla Tesak Arzente

2014 Itinerância da 17a Bienal de Cerveira, Carpe Diem Arte e Pesquisa, Lisboa – Portugal

2013 Amor, Museu Casa de Benjamin Constant, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Isabel Portella

2013 Play, Museu Bispo do Rosário, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Fern anda Pequeno e Marta Mestre

2013 17a Bienal de Cerveira, Vila Nova de Cerveira – Portugal / Comissão de Seleção: Augusto Canedo, Francisco Laranjo, Valter Hugo Mãe, João Mourão e Laura Castro

2013 XIV Salão de Artes Plásticas de João Pessoa, Paraíba – Brasil

2012 O cortiço, Galeria Djanira, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos

2012 Abre alas 08, A Gentil Carioca, Rio de Janeiro, Brasil – Brasil / Comissão de Seleção: Daniela Labra, Marcelo Campos e Alexandre Vogler 

2011 Arte Pará 2011, Museu Histórico do Estado do Pará, Belém – Brasil / Curadoria: Ricardo Resende 

2010 Métissages, l`art contemporain en textile, un patrimoine d’aujourd’hui pour demain, Musée d`Art et d’Histoire, Hôtel de Saint-Clément, Rochefort-sur-Mer – França / Curadoria: Yves Sabourin

2009 Galerie Caroline Vachet , Lyon – França / Curadoria: Yves Sabourin

2009 Alcova, Galeria Laura Marsiaj, Rio de Janeiro- Brasil  / Curadoria: Marcelo Campos

2009 Métissages, Espace d’Art Actuel, Le Radar e Musée Baron Gérard, Bayeux – França / Curadoria: Yves Sabourin

2009 Poética Têxtil, Oficina Cultural Oswald de Andrade, São Paulo – Brasil / Curadoria: Glaucia Amaral 

2008 Métissages, Musée de Bourgoin-Jallieu – França / Curadoria: Yves Sabourin

2008 Desenho em todos os sentidos, Sesc Festival de Inverno / Petrópolis, Teresópolis e Nova Friburgo- Brasil / Curadoria: Marcelo Campos

2008 Sangue novo, Museu Bispo do Rosário, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Wilson Lázaro e Ricardo Aquino

2007 Métissages, Selasar Sunayo Art Space, B andung; Museum Nasional, Jacarta – Indonésia e James H.W. Thompson Center for the Arts , Bangkok – Tailândia / Curadoria: Yves Sabourin

2007 Retalhar, CCBB, Rio de Janeiro – Brasil / Direção de arte: Maria Teresa Leal

2007 Achados e perdidos, Sesc Pinheiros, São Paulo – Brasil / Curadoria: Claudia Tavares e Dani Sotter 

2006 Métissages , Parc Saint Léger, Pougues-les-Eaux – França / Curadoria: Yves Sabourin

2005 Territoires transitoires , Palais de la Porte Dorée, Paris – França / Curadoria: Betânia Araújo e Aluizio Câmara

2004 Memórias heterogêneas, Castelinho do Flamengo, Rio de Janeiro – Brasil / Curadoria: Marcelo Campos

2004 L’autre métissages, Museo Nacional de Etnografia y Folklore, La Paz – Bolívia / Curadoria: Yves Sabourin

2002 Première vue, Passage de Retz, Paris – Brasil / Curadoria: Michel Nuridsany 

RESIDÊNCIAS:

2018 2ª Residência Pop Center, Porto Alegre – Brasil

2014 Carpe Diem Arte e Pesquisa, Lisboa – Portugal

2006 Centre de Photographie de Lectoure – França

 

 

COLEÇÕES INSTITUCIONAIS:

– Museu de Arte do Rio – MAR / Rio de Janeiro – Brasil

– Museum of Latin American Art – Molaa / Long Beach, Califórnia – EUA.

– Centro Cultural Banco do Nordeste, Fortaleza – Brasil

– Centre national des arts plastiques (CNAP), Ministère de la Culture et de la Communication, Paris – França.

– Fundação Joaquim Nabuco, Recife – Brasil

COLEÇÕES PARTICULARES:

Brasil, França, Inglaterra

 

FORMAÇÃO:

2012-2013 Pontifícia Universidade Católica, aluno-ouvinte do curso de Pós-graduação Arte e Filosofia / Rio de Janeiro – Brasil.

2000-2001 École Nationale Supérieure des Beaux Arts, atelier Annette Messager, Paris – França / Programa de intercâmbio com Escola de Artes Visuais do Parque Lage, Rio de Janeiro – Brasil; Fondation Cartier, ciclos de cursos e conferências: Perspectives modernes et contemporaines II et III,  Hélène Kelmachter; Actualités de l’image photographique, Pascal Beausse; e Wild world web, Valéry Grancher/ Paris / Jeu de Paume, curso de história da arte contemporânea: Les années 60 et 70 et les années 80 et 90 / Paris – França.

1993-1999 Escola de Artes Visuais do Parque Lage, ateliers João Magalhães, Kate van Scherpenberg, Iole de Freitas e Nelson Leirner / Rio de Janeiro – Brasil.

1985-1986 Pontifícia Universidade Católica, aluno ouvinte do curso Especialização em História da Arte e Arquitetura no Brasil / Rio de Janeiro – Brasil.

1979-1983 Universidade Federal de Pernambuco, graduação em Arquitetura e Urbanismo Recife – Brasil